Teknolojideki hızlı gelişmeler ve sosyal medya platformundaki yeni trendlerin
yardımıyla, tüketicilerin dijital platformdaki davranışları değişmeye başladı. Kullanıcılar
iletişim kurmada çok çeşitli dijital teknolojileri benimsemektedirler. Ancak bireylerin
geleneksel medya yerine neden çeşitli sosyal medya araçlarını benimsedikleri konusu
belirsizliğini hala korumaktadır. Bu çalışmanın temel amacı üniversite öğrencilerinin ve
akademisyenlerin sosyal medya araçlarının kullanım nedenlerine etki eden faktörleri,
kullanımlar ve doyumlar teorisine dayalı olarak ortaya çıkarmaktır. Bu bağlamda,
kolayda örneklem yöntemi ile 345 üniversite öğrencisi ve 87 akademisyenden toplanan
anket formları SPSS 20 programı aracılığıyla analiz edilmiştir. Öğrencilerin sosyal
medya ve kullanımlarını etkileyen faktörlerden sosyalleşme (Kadın katılımcılar erkek
katılımcılara göre daha fazla doyum elde etmektedir) ve bilgi sağlama (Erkek katılımcılar
kadın katılımcılara göre daha fazla doyum elde etmektedir) boyutları cinsiyete göre
farklılaşırken, akademisyenlerde ise eğlence ve bilgi arama boyutları için anlamlı
farklılık olduğu, katılımcılardan erkeklerin kadınlara göre daha yüksek ortalamaya
sahip olduğu ortaya çıkmıştır.
By the help of rapid developments in technology and new trends in social media platform,
consumers’ behavior on digital platform has started to change. Users adopted a wide range
of digital technologies into their communication. It remains unclear why they adopt multiple
forms of social media instead of traditional media. In this context, the main purpose of this
study investigates factors that affect university students and academicians being on social
media, by the context of uses and gratification theory. In this context, data were collected
from 345 university students and 87 academicians, by the technique of “easy sampling
method“. Data management and analysis is performed by using SPSS 20.0 program. Results
indicate that among the factors affecting the social media usage of the university students,
there are differences between the genders in terms of the dimensions of socialization and
obtaining information. In detail, the female participants are more satisfied than the female
participants according to socializing and it is the vice versa for obtaining information. For
academicians, there is a significant difference in terms of entertainment and information
seeking dimensions, with the male participants having a higher average than the female
participants.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles in Foreign Languages |
Authors | |
Publication Date | July 22, 2019 |
Submission Date | November 23, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 2 |