The aim of this study is to evaluate the distance education practices offered to social work undergraduate and graduate students during the Covid-19 pandemic from the perspective of students and to make suggestions for the development of educational activities in the light of these evaluations.
The study was designed within the scope of the quantitative paradigm and using the descriptive model, which is one of the survey models. The population of the study is undergraduate and graduate students continuing their education within the social work department in Turkey, and 446 social work undergraduate and graduate students were reached to represent the population within the scope of the study. The questionnaire form developed by Smoyer et al. (2020) and adapted into Turkish by the research team was used as a data collection tool. Some of the main findings presented in the study reveal that the theoretical courses within the scope of distance education during the pandemic process were mostly taught in a synchronous model (94.4%), the view that "course recordings can be watched later (30.1%)" stands out as the strongest aspect of distance education, and 79.6% of the participants found face-to-face education more beneficial than distance education. At the same time, 82.1% of the participants stated that they did homework, 77.1% of them took online multiple-choice exams and 64.8% of them took take-home exams. The findings are valuable for evaluating the strengths and weaknesses of distance education processes and making necessary improvements.
Bu çalışmada amaç; Covid-19 pandemisi sürecinde sosyal hizmet lisans ve lisansüstü öğrencilerine sunulan uzaktan eğitim uygulamalarının öğrencilerin perspektifinden değerlendirilmesi ve bu değerlendirmeler ışığında eğitim faaliyetlerinin geliştirilebilmesi adına önerilerde bulunulmasıdır. Çalışma, nicel paradigma kapsamında kurgulanan ve tarama modellerinden biri olan betimsel modelin kullanıldığı bir araştırmadır. Çalışmanın evreni Türkiye’de sosyal hizmet anabilim dalı dâhilinde eğitimini sürdürmekte olan lisans ve lisansüstü öğrencileridir ve çalışma kapsamında evreni temsil etmek adına 446 sosyal hizmet lisans ve lisansüstü öğrencisine ulaşılmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak Smoyer ve arkadaşları (2020) tarafından geliştirilen ve araştırma ekibi tarafından Türkçe’ye uyarlanan anket formu kullanılmıştır. Çalışma dahilinde sunulan temel bulgulardan bazıları; pandemi sürecinde uzaktan eğitim kapsamında en çok senkron modelde (%94,4) teorik derslerin işlendiğini, uzaktan eğitimin en güçlü yanı olarak “ders kayıtlarının sonradan izlenebiliyor olması (%30,1)” görüşünün ön plana çıktığını, katılımcıların %79,6’sının yüz yüze eğitimi uzaktan eğitime kıyasla daha faydalı bulduklarını ortaya koymaktadır. Aynı zamanda uzaktan eğitimde ölçme ve değerlendirme yöntemleri olarak katılımcıların %82,1’i ödev yaptığını belirtirken, %77,1’i çevrimiçi çoktan seçmeli ve %64’8’i take home exam’a dâhil olduklarını belirtmiştir. Bulgular, uzaktan eğitim süreçlerinin güçlü ve zayıf yönlerinin değerlendirilmesi ve gerekli iyileştirmelerin yapılabilmesi açısından değerli görülmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Social Work (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 4 Issue: 1 |