Teorik Makale
BibTex RIS Kaynak Göster

POSTMODERN DÖNEM VE POST-TRUTH SÜREÇTE FOTOGRAFİK, SİNEMATOGRAFİK İMGE

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 5, 115 - 134, 26.03.2024
https://doi.org/10.62156/habitus.1417369

Öz

Bu makale, Postmodernizm ve Post-turth kavramlarının tarihselliğine ve içeriğine değinerek, 20. ve 21. yüzyıl sanatını şekillendiren fotografik ve sinematografik imgeleri teorik bir boyutta ele almaktadır. Araştırma, fotoğrafın görsel sanatçıların eserlerini ve düşüncelerini nasıl etkilediğini göstermeyi, yazar ve düşünürlerin bu imgeler hakkındaki farklı görüşlerini biraraya getirerek metinlerarası ilişkiler kurmayı amaçlamaktadır. Edinilen bilgilerin ağırlıklı olarak öznelliğinin dikkat çektiği ve fotoğrafı anlamlandırmak için bu öznelliğin getirdiği edebi öykücülüğe dayalı bir dil gerekesimi olduğu gözlemlenmiştir. Bunun aksine sinemanın okunmaktan ziyade görülen bir yapısının oluşu; sinematografik ‘formu’, ‘içerikten’ öncelikli kılmıştır. Hakikatin önemsizleşmesi, yalanın meşrulaşması çağdaş fotoğraf ve sinemanın konusunu oluştururken, dijitalleşmenin getirdiği sentetik imgelere estetik açıdan getirilen eleştirel yaklaşımlar ile toplumdaki bir soruna sentetik imgeyle gönderme yapan eserlerin biradalığı, sanat alanında çoklu bir yapı ortaya koymuştur. Belirtilen dönem ve sürecin çok sesli, girift olmasından dolayı, bu araştırma, okuyucuya daha geniş bir pencereden güncel olaylara ve sanata daha nesnel bakabilmesine katkı sağlayacağı düşünülmüştür.

Kaynakça

  • Akay, A. (2013). Postmodernizm ABC’si, İstanbul: Say Yayınları.
  • Akkaya, H. M. (2012). Fotoğrafın İcadından Sonra Sanat Alanında Temsil ve Görüntü Sorunsalı, Sanatta Yeterlik Tezi, İstanbul.
  • Alpay, Y. (2023). Yalanın Siyaseti, Post Truth, İstanbul: Karakarga Yayınları.
  • Artun, A. (2015). Çağdaş Sanatın Örgütlenmesi Estetik Modernizmin Tasfiyesi, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Artun, A. (2015). Sanat Manifestoları, Avangard Sanat ve Direniş, İstanbul: İletşim Yayınları.
  • Assheuer, T. (2013). Yakın Plan Haneke, N. Pakkan (Çev.), İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Baker, U. (2020). Beyin Ekran, E. Berensel (Der.), İstanbul: İletişim.
  • Baker, U. (2022). Sanat ve Arzu, T. Açık (Ed.), İstanbul: İletişim.
  • Barthes, R. (2016). Camera Lucida Fotoğraf Üzerine Düşünceler, İstanbul: Altıkırkbeş.
  • Baudelaire, C. (2021). Modern Hayatın Ressamı, İstanbul: İletişim.
  • Baudrillard, J. (2022). Neden Her Şey Hâlâ Yok Olup Gitmedi? Analojik İmgeden Sayısal İmgeye, O. Adanır (Çev.), Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Benjamin, W. (2014). Fotografinin Küçük Tarihi, İstanbul: Altıkırkbeş.
  • Benjamin, W. (2018). Fotoğrafın Kısa Tarihi, İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Berger, J. (2019). Portreler, İstanbul: Metis.
  • Berger, J. (2022). Bir Fotoğrafı Anlamak, İstanbul: Metis.
  • Godard, J. L. (2018). Godard Godard’ı Anlatıyor, A. Derman (Çev.), İstanbul: Metis.
  • Hockney, D., Gayford, M. (2017). Resmin Tarihi, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sanat Sosyolojisi
Bölüm Derlemeler
Yazarlar

Alptekin Soy 0000-0001-9242-7025

Yayımlanma Tarihi 26 Mart 2024
Gönderilme Tarihi 10 Ocak 2024
Kabul Tarihi 3 Şubat 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 5 Sayı: 5

Kaynak Göster

APA Soy, A. (2024). POSTMODERN DÖNEM VE POST-TRUTH SÜREÇTE FOTOGRAFİK, SİNEMATOGRAFİK İMGE. Habitus Toplumbilim Dergisi, 5(5), 115-134. https://doi.org/10.62156/habitus.1417369