Bu
çalışmada, genç yetişkinlerde kişisel iyi oluşun duygusal odaklı yapılarla
yordanması amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, önce iyi oluş, duygusal zeka,
duygusal öz farkındalık ve empati arası ilişkiler incelenmiş, daha sonra
katılımcıların iyi oluş puanları farklı sosyo-demografik özellikler açısından
karşılaştırılmıştır. Çalışmaya, 18-30 yaşları arasında 173 (%60,7) kadın ve 112
(%39,3) erkek olmak üzere toplamda 285 kişi katılmıştır. Çalışmada veri toplama
aracı olarak Baron Empati Ölçeği Kısa Formu-22, Duygusal Öz Farkındalık
Ölçeği-11, Asıl Form Schutte Duygusal Zeka Ölçeği-33 ve Kişisel İyi Oluş
İndeksi Yetişkin Formu-8 kullanılmıştır. İlk aşamada, tüm grubun iyi oluş
puanının yordanması için çoklu doğrusal regresyon analizi yapılmıştır. Tüm
grupta elde edilen sonuçların farklı sosyo-demografik gruplarda farklılık
gösterip göstermediğini incelemek amacıyla analizler cinsiyet, yaş, eğitim
düzeyi, gelir durumu, medeni durum ve daha önce psikolojik destek
hizmeti/tedavisi alıp almama durumuna göre oluşturulan gruplar için
tekrarlanmıştır. Son aşamada ise sosyo-demografik
grupların kişisel iyi oluş puan ortalamaları çok yönlü tek değişkenli varyans
analizi ile karşılaştırılmış, grupların iyi oluş puanları arasında anlamlı bir
farklılık bulunamamıştır. Bununla birlikte, eğitim düzeyi ve yaş grupları
arasında kişisel iyi oluş puanının dağılımı açısından etkileşim olduğu
görülmüştür. Etkileşim sonuçları incelendiğinde, eğitim düzeyi yükseldikçe
18-25 yaş arasında yer alan grubun iyi oluş puanının arttığı, buna karşın 26-30
yaş aralığında yer alan grubun puanının azaldığı anlaşılmaktadır.
Kişisel İyi Oluş Duygusal Zeka Duygusal Öz Farkındalık Empati Genç Yetişkin
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 3 |