Research Article
BibTex RIS Cite

Covid-19 Algısının İşgören Performansına Etkisi

Year 2021, Volume: 4 Issue: 2, 142 - 155, 29.12.2021

Abstract

Çin’in Wuhan kentinde 2019 Aralık ayında ilk olarak ortaya çıkan Covid-19 virüsü, sağlığımızı olduğu kadar iş hayatımızı da son derece etkilemiştir. Çalışanların beden sağlığının yanı sıra ruh sağlığının da iş hayatı açısından önemi büyüktür. Dolayısı ile tıp alanında aşı bulma ve geliştirme çalışmaları son hız devam ederken, sosyal bilimler açısından da organizasyonlardaki çalışanların verimlilik ve performanslarının da ne derece etkilendiğinin araştırılması merak konusu olmuştur. Performans önceden belirlenmiş standartlara ya da hedeflere, belirli bir zaman diliminde ne derece uyulduğunu, hedeflerin ne kadarının gerçekleştirildiğini veya bu hedeflerin ne kadar ötesine geçildiğini temsil eden bir kelimedir. Elbetteki çalışanların herhangi bir psikolojik uyaran nedeni ile performanslarının olumlu veya olumsuz etkilenmesi beklenebilir. Bu nedenle, bu çalışmada Covid-19 algısının çalışan performansına etkisi olup olmadığı varsa ne gibi etkisi olduğu araştırılmıştır. Covid-19 algısının çalışan performansı ile negatif yönde bir etkileşimde olduğu ortaya çıkmıştır. Covid 19 ile ilgili Tehlike ve Bulaşıcılık algıları arttıkça çalışan performansı düşmektedir. Her iki değişkenin performans üzerinde negatif etkisi olmakla beraber bulaşıcılığın çalışan performansı üzerindeki etkisi çalışanların Covid 19’un tehlikelilik algısına göre yaklaşık üç kat daha fazladır.

References

  • Anderson, J.C., & Gerbing, D. (1984). The effect of sampling error on convergence, improper solutions, and goodness-of-fit indices for maximum likelihood confirmatory factor analysis. Psychometrika, 49, 155-173.
  • Artan, T., Karaman M., Atak, I. Ve Cebeci, F. (2020). Covid-19 Salgınına Yönelik Algı ve Tutumları Değerlendirme Ölçeği’nin Değerlendirilmesi, Sosyal Çalışma Dergisi, Cilt:4, Sayı:2, E-ISSN: 2587-1412
  • Bourne, M.C. (2008), Performance measurement: learning from the past and projecting the future, Measuring Business Excellence, Vol. 12 No. 4, pp. 67-72.
  • Bourne, M.C., Mills, J.F., Wilcox, M., Neely, A.D. ve Platts, K.W. (2000), Designing, implementing and updating performance measurement systems, International Journal of Operations and Production management, Vol. 20 No. 7, pp. 754-771.
  • Çetin, S., ve İnan, İ. E. (2019). Performans Yönetimi, Çağdaş Yönetim Yalaşımları, Gazi Kitabevi, Ankara
  • Çiftçi, E. ve Çoksüer, F. (2020). Yeni Koronavirüs İnfeksiyonu: COVID-19. Flora the Journal of Infectious Diseases and Clinical Microbiology. 25. 9-18. 10.5578/flora.202002.
  • Deliçay, M. (2021). Perakende E-Ticaretin Yükselişi: Fırsatlar, Sorunlar ve Öneriler. Strateji ve Bütçe Başkanlığı, Sektörler ve Kamu Yatırımları Genel Müdürlüğü. ISBN 978-625-7779-87-6
  • Deole, Sumit S.; Deter, Max; Huang, Yue (2021) : Home Sweet Home: Working from home and employee performance during the COVID-19 pandemic in the UK, GLO Discussion Paper, No. 791, Global Labor Organization (GLO), Essen
  • Erer, B. (2021). Impact of Covid-19 Fear on Employee Performance. Journal of Current Researches on Social Sciences
  • Erol, S. I. (2020). Covıd-19’un İşletmeler Ve Çalışanlar Üzerindeki Etkisi: Almanya, Amerika Ve Belçika’dan Örnekler. Akademik Yaklaşımlar Dergisi /Journal of Academic Approaches, C: 11 S: 2 Yıl: 2020. ISSN: 2146-1740
  • Eroğlu, E. (2020). Covid-19’un Ekonomik Etkilerinin ve Pandemiyle Mücadele Sürecinde Alınan Ekonomik Tedbirlerin Değerlendirilmesi. International Journal of Public Finance E-ISSN: 2548-0499 DOI: 10.30927/ijpf.803572 2020 | Vol. 5 No. 2 | pp. 211 – 236
  • Franco-Santos, M., Kennerley, M., Pietro, M., Martinez, V., Mason, S., Marr, B., Gray, D. ve Neely, A. (2007), Towards a definition of a business performance measurement system, International Journal of Operations and Production Management, Vol. 27 No. 8, pp. 784-801.
  • Ghalem, Â., Okar, C., Chroqui, R. Ve Semma, E. (2016). Performance: A concept to define. DOI: 10.13140/RG.2.2.24800.28165.
  • Hauber R. (2002) Performance measurement in der Forschung und Entwicklung. Gabler Verlag, Wiesbaden, p 24–119. 14. Helvacı, M. A. (2002). Performans Yönetimi Sürecinde Performans Deerlendirmenin Önemi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, cilt:35, sayı:1-2
  • Hoffmann O. (1999) Performance management: Systeme und Implementierungsansätze. Bern. 15.
  • Karagöz, Y. (2017). SPSS ve AMOS Uygulamalı Nitel-Nicel-Karma Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Yayın Etiği. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • Kılınç, Erman. (2020). İşletmeler İçin Koronavirüs İstatistikleri. VII. Yıldız Uluslararası Sosyal Bilimler Kongresi
  • Kline, R.B., (2011), Principles and Practice of Structural Equation Modelling, 3rd.Edition, NY: Guilford Press.
  • Krause O. (2005) Performance Measurement – Eine Stakeholder-Nutzenorientierte und Geschäft sprozess-basierte Methode. Dissertation, Technische Universität Berlin . 16.
  • Kwee, K. C., (2014), The fundamentals of performance measurement systems, International Journal of Productivity and Performance Management, Vol. 63 Iss 7 pp. 879 – 922
  • Küçükali, A ve Çınar, O. (2020). Akademisyenlerin Kovid-19 Algısı. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24 (4), 1633-1654
  • Lebas M. (1995) Performance measurement and performance management. Int J Prod Econ 41(9): 23–35.
  • Marsh, H.W. & Hocevar, D. (1988). A new more powerful approach to multitraitmultimethod analysis: Application of second-order confirmatory analysis. Journal of Applied Psychology 73, 107-117.
  • Meyers, L. S., Gamst, G., & Guarino, A. J. (2006). Applied multivariate research. Design and interpretation. California: Sage Publication.
  • Narayanamurthy, G. & Tortorella, G., (2021). "Impact of COVID-19 outbreak on employee performance – Moderating role of industry 4.0 base technologies," International Journal of Production Economics, Elsevier, vol. 234(C).
  • Neely, A.D., Gregory, M. ve Platts, K. (2005), “Performance measurement system design a literature review and research agenda”, International Journal of Operations and Production Management, Vol. 25 No. 12, pp. 1228-1263.
  • Sonnentag, S. ve Frese, M. (2005). Performance Concepts and Performance Theory. DOI: 10.1002/0470013419.ch1.
  • Stevens, J. P. (2002). Applied multivariate statistics for the social sciences (Fourth Edition). New Jersey: Lawrance Erlbaum Association.
  • Şahin, A. ve Çalışkan, S. (2018). Avantaj Ve Dezavantajlarıyla Performans Değerlendirme Sistemi Ve Türk Kamu Yönetiminde Uygulanabilirliği. Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi (The Journal of Social Economic Research) / 18 / 36/ 114‐130
  • Taticchi, P. (2010), Measurement and Management: New Contexts, Themes and Challenges, Springer-Verlag, New York, NY.
  • Tavakol M, Dennick, R. (2011) Making sense of Cronbach's alpha. International Journal of Medical Education, 2, 53–5, doi: 10.5116/ijme.4dfb.8dfd.
  • Uysal, Ş. (2015). Performans Yönetimi Sisteminin Tanımı, Tarihçesi, Amaç Ve Temel Unsurlarına Genel Bir Bakış. Electronic Journal of Vocational Colleges-October/Ekim 2015
  • Üzüm, B. Ve Uçkun, S. (2018). Performans Değerlendirme Yöntemleri Üzerine Nitel Bir Araştırma: Kocaeli İli Örneği. İşletme Araştırmaları Dergisi. DOI: 10.20491/isarder.2018.429
  • Venkatraman N., Ramanujam V. (1986), Measurement of business performance in strategy research: a comparison of approaches. Acad Manage Rev 11(4): 801– 814.
  • Yükçü, S. ve Atağan G. (2009). Etkinlik, Etkililik Ve Verimlilik Kavramlarının Yarattığı Karışıklık. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt: 23, Sayı: 4, 2009.
  • Živadinović, K, N. (2004). Utvrđivanje osnovnih karakteristika proizvoda primjenom faktorske analize [Defining the basic product attributes using the factor analysis]. Ekonomski pregled, 55, 952–966

The Effect of Covid-19 Perception on Employee Performance

Year 2021, Volume: 4 Issue: 2, 142 - 155, 29.12.2021

Abstract

The Covid-19 virus, which first appeared in Wuhan, China in December 2019, has affected our business life as well as our health. In addition to the physical health of the employees, their mental health is of great importance in terms of business life. Therefore, while the efforts to find and develop vaccines in the field of medicine continue at full speed, it has been a matter of curiosity to investigate to what extent the productivity and performance of the employees in the organizations are also affected in terms of social sciences. Performance is a word that represents the extent to which predetermined standards or targets have been met, how much of the targets have been achieved, or how far beyond these targets have been exceeded in a given time period. Of course, it can be expected that the performance of the employees will be affected positively or negatively due to any psychological stimulus. Therefore, in this study, whether the perception of Covid-19 has an effect on employee performance or not, what effect it has, if any, has been investigated. It has been revealed that the perception of Covid-19 has a negative interaction with employee performance. As the perceptions of Danger and Contagion regarding Covid 19 increase, employee performance decreases. Although both variables have a negative effect on performance, the effect of contagion on employee performance is about three times higher than the employees' perception of Covid 19's danger.

References

  • Anderson, J.C., & Gerbing, D. (1984). The effect of sampling error on convergence, improper solutions, and goodness-of-fit indices for maximum likelihood confirmatory factor analysis. Psychometrika, 49, 155-173.
  • Artan, T., Karaman M., Atak, I. Ve Cebeci, F. (2020). Covid-19 Salgınına Yönelik Algı ve Tutumları Değerlendirme Ölçeği’nin Değerlendirilmesi, Sosyal Çalışma Dergisi, Cilt:4, Sayı:2, E-ISSN: 2587-1412
  • Bourne, M.C. (2008), Performance measurement: learning from the past and projecting the future, Measuring Business Excellence, Vol. 12 No. 4, pp. 67-72.
  • Bourne, M.C., Mills, J.F., Wilcox, M., Neely, A.D. ve Platts, K.W. (2000), Designing, implementing and updating performance measurement systems, International Journal of Operations and Production management, Vol. 20 No. 7, pp. 754-771.
  • Çetin, S., ve İnan, İ. E. (2019). Performans Yönetimi, Çağdaş Yönetim Yalaşımları, Gazi Kitabevi, Ankara
  • Çiftçi, E. ve Çoksüer, F. (2020). Yeni Koronavirüs İnfeksiyonu: COVID-19. Flora the Journal of Infectious Diseases and Clinical Microbiology. 25. 9-18. 10.5578/flora.202002.
  • Deliçay, M. (2021). Perakende E-Ticaretin Yükselişi: Fırsatlar, Sorunlar ve Öneriler. Strateji ve Bütçe Başkanlığı, Sektörler ve Kamu Yatırımları Genel Müdürlüğü. ISBN 978-625-7779-87-6
  • Deole, Sumit S.; Deter, Max; Huang, Yue (2021) : Home Sweet Home: Working from home and employee performance during the COVID-19 pandemic in the UK, GLO Discussion Paper, No. 791, Global Labor Organization (GLO), Essen
  • Erer, B. (2021). Impact of Covid-19 Fear on Employee Performance. Journal of Current Researches on Social Sciences
  • Erol, S. I. (2020). Covıd-19’un İşletmeler Ve Çalışanlar Üzerindeki Etkisi: Almanya, Amerika Ve Belçika’dan Örnekler. Akademik Yaklaşımlar Dergisi /Journal of Academic Approaches, C: 11 S: 2 Yıl: 2020. ISSN: 2146-1740
  • Eroğlu, E. (2020). Covid-19’un Ekonomik Etkilerinin ve Pandemiyle Mücadele Sürecinde Alınan Ekonomik Tedbirlerin Değerlendirilmesi. International Journal of Public Finance E-ISSN: 2548-0499 DOI: 10.30927/ijpf.803572 2020 | Vol. 5 No. 2 | pp. 211 – 236
  • Franco-Santos, M., Kennerley, M., Pietro, M., Martinez, V., Mason, S., Marr, B., Gray, D. ve Neely, A. (2007), Towards a definition of a business performance measurement system, International Journal of Operations and Production Management, Vol. 27 No. 8, pp. 784-801.
  • Ghalem, Â., Okar, C., Chroqui, R. Ve Semma, E. (2016). Performance: A concept to define. DOI: 10.13140/RG.2.2.24800.28165.
  • Hauber R. (2002) Performance measurement in der Forschung und Entwicklung. Gabler Verlag, Wiesbaden, p 24–119. 14. Helvacı, M. A. (2002). Performans Yönetimi Sürecinde Performans Deerlendirmenin Önemi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, cilt:35, sayı:1-2
  • Hoffmann O. (1999) Performance management: Systeme und Implementierungsansätze. Bern. 15.
  • Karagöz, Y. (2017). SPSS ve AMOS Uygulamalı Nitel-Nicel-Karma Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Yayın Etiği. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • Kılınç, Erman. (2020). İşletmeler İçin Koronavirüs İstatistikleri. VII. Yıldız Uluslararası Sosyal Bilimler Kongresi
  • Kline, R.B., (2011), Principles and Practice of Structural Equation Modelling, 3rd.Edition, NY: Guilford Press.
  • Krause O. (2005) Performance Measurement – Eine Stakeholder-Nutzenorientierte und Geschäft sprozess-basierte Methode. Dissertation, Technische Universität Berlin . 16.
  • Kwee, K. C., (2014), The fundamentals of performance measurement systems, International Journal of Productivity and Performance Management, Vol. 63 Iss 7 pp. 879 – 922
  • Küçükali, A ve Çınar, O. (2020). Akademisyenlerin Kovid-19 Algısı. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24 (4), 1633-1654
  • Lebas M. (1995) Performance measurement and performance management. Int J Prod Econ 41(9): 23–35.
  • Marsh, H.W. & Hocevar, D. (1988). A new more powerful approach to multitraitmultimethod analysis: Application of second-order confirmatory analysis. Journal of Applied Psychology 73, 107-117.
  • Meyers, L. S., Gamst, G., & Guarino, A. J. (2006). Applied multivariate research. Design and interpretation. California: Sage Publication.
  • Narayanamurthy, G. & Tortorella, G., (2021). "Impact of COVID-19 outbreak on employee performance – Moderating role of industry 4.0 base technologies," International Journal of Production Economics, Elsevier, vol. 234(C).
  • Neely, A.D., Gregory, M. ve Platts, K. (2005), “Performance measurement system design a literature review and research agenda”, International Journal of Operations and Production Management, Vol. 25 No. 12, pp. 1228-1263.
  • Sonnentag, S. ve Frese, M. (2005). Performance Concepts and Performance Theory. DOI: 10.1002/0470013419.ch1.
  • Stevens, J. P. (2002). Applied multivariate statistics for the social sciences (Fourth Edition). New Jersey: Lawrance Erlbaum Association.
  • Şahin, A. ve Çalışkan, S. (2018). Avantaj Ve Dezavantajlarıyla Performans Değerlendirme Sistemi Ve Türk Kamu Yönetiminde Uygulanabilirliği. Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi (The Journal of Social Economic Research) / 18 / 36/ 114‐130
  • Taticchi, P. (2010), Measurement and Management: New Contexts, Themes and Challenges, Springer-Verlag, New York, NY.
  • Tavakol M, Dennick, R. (2011) Making sense of Cronbach's alpha. International Journal of Medical Education, 2, 53–5, doi: 10.5116/ijme.4dfb.8dfd.
  • Uysal, Ş. (2015). Performans Yönetimi Sisteminin Tanımı, Tarihçesi, Amaç Ve Temel Unsurlarına Genel Bir Bakış. Electronic Journal of Vocational Colleges-October/Ekim 2015
  • Üzüm, B. Ve Uçkun, S. (2018). Performans Değerlendirme Yöntemleri Üzerine Nitel Bir Araştırma: Kocaeli İli Örneği. İşletme Araştırmaları Dergisi. DOI: 10.20491/isarder.2018.429
  • Venkatraman N., Ramanujam V. (1986), Measurement of business performance in strategy research: a comparison of approaches. Acad Manage Rev 11(4): 801– 814.
  • Yükçü, S. ve Atağan G. (2009). Etkinlik, Etkililik Ve Verimlilik Kavramlarının Yarattığı Karışıklık. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt: 23, Sayı: 4, 2009.
  • Živadinović, K, N. (2004). Utvrđivanje osnovnih karakteristika proizvoda primjenom faktorske analize [Defining the basic product attributes using the factor analysis]. Ekonomski pregled, 55, 952–966
There are 36 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Ali Özcan 0000-0003-3751-8148

Ahmet Erkasap 0000-0002-6239-1700

Publication Date December 29, 2021
Published in Issue Year 2021Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Özcan, A., & Erkasap, A. (2021). Covid-19 Algısının İşgören Performansına Etkisi. International Journal of Economics Administrative and Social Sciences, 4(2), 142-155.